fredag 10 maj 2013

Fredag 10 maj: Aktivister, studenter och riktigt god öl

Äntligen english muffins och bacon! Dock fortfarande blaskigt kaffe.
Morgonmöte med gräsrotsorganisationen www.350.org (anspelar på maxnivån CO2 i atmosfären som är hållbar - vi har redan passerat denna gräns...) som pratade en del om "divestment", dvs att få stora investerare typ pensionsfonder och andra att sluta investera i fossilindustrin och istället investera i ren energi och en bättre framtid (en framtid öht!).

Efter det möte med Vemont Energy Investment Corporation/Efficiency Vermont som är en "energy efficiency utility" som finansieras via elräkningen och har arbetat fram en verktygslåda av energieffektiviseringsinsatser för slutkunder.

Vidare till Perry Hall College och deras geotermiska system som bidragit till campusets LEED Platinum-utmärkelse.

The Dudley Davis Center är också en LEED Platinum-byggnad på universitetet som dessutom har sk "eco-machines" dvs en slags växt- och djurbaserad avloppsreningspilot.

Organisk och närproducerad - och extremt sen (15:30!) lunch på The Old Farmhouse (åt en fantastisk pulled pork och lokal äppelcider), och sedan direkt till Vermont Council on World Affairs' Cocktail Reception. Lite lokalproducerat ekologiskt vin, lite snittar, en hel del energi- och klimatsnack och sen tillbaka till hotellet vid halv sju.

Jag och min serbiske kollega rusade till köpcentrat här brevid och tjackade varsin gigantisk resväska, eftersom vi blivit lovade att få ta med två incheckade bagage hem... Vi rullade hem väskorna en kilometer till hotellet, i mörkret, och med en låda lokalt öl ("Magic Hat", en pale ale) och müslibars instoppade i domsamma. Avslutade kvällen på en bänk utanför hotellet med en kall pale ale, två tomma gigantiska väskor och en cigarill (serben, inte jag).

Fina hus i Burlington.


Norge och Frankrike samtalar.


Min polska kollega från regeringen.

4 kommentarer:

  1. Visserligen är jag lite nörd också, men det skulle vara jättekul med mer info om vad som sägs!

    Låter-som-en-underbar-tripp

    JsN

    SvaraRadera
  2. JsN: Jag skriver en rapport också, med innehåll i mer detalj. Du får gärna den om du vill?

    SvaraRadera
  3. Jaaaaaa!!!! Jättegärna!
    JsN

    SvaraRadera
  4. Jag vill också, även om mina tekniska kunskaper inte är miljöspecifika!

    Sonja P-L

    SvaraRadera